background preloader

Alternative et expérimentale

Facebook Twitter

Créer des photographies avec la lumière. Parler de la lumière en photographie (1) constitue une sorte de pléonasme, si on se réfère à son étymologie grecque « écrire ou peindre avec la lumière ».

Créer des photographies avec la lumière

Ne cherchez pas sur internet les rapports entre lumière et photographie, on ne vous parlera que de technique ou de gestion de la couleur. Aux origines certes, le photon vient frapper une surface sensible pour y laisser une trace. Les travaux proto-photographiques de Thomas Wedgwood et Humphry Davy, dans les premières années du XIXe siècle, révélèrent la réalité du phénomène mais n'arrivèrent pas à en fixer la trace. How to make chemigrams - Photography Project. I have seen this attempted by many, but mastered by a select few.

How to make chemigrams - Photography Project

One of these is Pierre Cordier “With the advent of photography in 1839, painting underwent a radical transformation. Caffenol Recipes, Help, Tutorials. Photo - Photographic Chemical Formulas and Technical Data. Harman DPP et Caffenol : un couple moderne. Par Anton Pellegaric Introduction En 2001 la société Harman a introduit sur le marché un papier appelé papier positif direct (Direct Positive Paper, DPP) : sur le papier exposé puis développé apparaît une image positive, d'orientation inversée par rapport à la réalité (effet miroir).

Harman DPP et Caffenol : un couple moderne

J'ai testé le Caffenol comme révélateur pour le papier positif direct de chez Harman, pour des raisons - esthétiques (les premiers résultats de papier positif direct publiés sur la toile me semblaient beaucoup trop contrastés), - pratiques (ce révélateur peut être produit n'importe où en quelques minutes) et - écologiques (je ne connais pas d'autre révélateur photo qui puisse être rejeté à l'évier sans trop de mauvaise conscience).

Matériel et méthodes Matériel.

Anthotypes

Cyanotype, Van Dyke, Paladium, etc. Labo : Photogrammes, chimigrammes, etc. Sténopé. Expérimentations. DIY. FACES - Bishin Jumonji Gallery. Sara Cwynar - Artistes Art Contemporain - CRAC OCCITANIE à Sète - Centre Régional d'Art Contemporain OCCITANIE / Pyrénées-Méditerranée. Sara Cwynar (Vancouver, Colombie-Britannique, Canada, 1985) vit et travaille actuellement à Brooklyn, New York.

Sara Cwynar - Artistes Art Contemporain - CRAC OCCITANIE à Sète - Centre Régional d'Art Contemporain OCCITANIE / Pyrénées-Méditerranée

Elle est titulaire d'une maîtrise des Beaux-Arts de l'Université Yale, New Haven, CT; un baccalauréat en design de l'Université York, à Toronto, en Ontario; et elle a étudié la littérature anglaise à l'Université de Colombie-Britannique, à Vancouver, en Colombie-Britannique. Les photographies composites de Sara Cwynar d’objets trouvés et d’images conservent le sentiment du temps qui passe. À l’aide de décors de studio, de collages et de re-photographie, elle produit des tableaux complexes à partir de publicités dans des magazines, de cartes postales ou de catalogues.

Lakes and Reservoirs — Matthew Brandt. John HILLIARD - Works. Seba Kurtis - Christophe Guye Galerie. 'Seba Kurtis ‘A few days more’ series pictures waiting Egyptian immigrants on the coast of North Africa and the increasing travel hazards due to the lengthier journey across the Mediterranean caused by Italian closed-border policies.

Seba Kurtis - Christophe Guye Galerie

[For this series] Kurtis chose […] to open the camera’s chamber while taking some specific shots. Instead of solarizing all the material, the project includes some partially or almost completely fogged images along with copies of undamaged negatives. Amy Friend. I am not specifically concerned with capturing a “concrete” reality in my photographs.

Amy Friend

I aim to use photography as a medium that explores the relationship between what is visible and non-visible. I have continued to work on the Dare alla Luce series over a period of time; initially responding to a collection of vintage photographs, retrieved from a variety of sources. Luce LEBART. Mold is beautiful, COSMOS Arles Books, 2015 « Les moisissures sont les ennemies numéro un de l’univers de l’archive.

Luce LEBART

Dans ce contexte, leur potentiel créatif est injustement négligé. Il est pourtant exploité depuis l’aube des temps par l’homme qui utilise le pouvoir transformant des micro-organismes pour faire son pain quotidien, son vin, sa bière et tous ses fromages. Dans le domaine du patrimoine, les moisissures sont avant tout des « facteurs de risques » et des « agents de dégradations » contre lesquels la lutte est de mise. Dans un texte de 1856 voué à encourager les rechercher sur la stabilité des procédés photographiques, le chimiste Victor Regnault, premier président de la Société française de photographie, insistait sur le fait que seul le temps pourrait juger de la permanence de tel ou tel procédé photographique. Palimsestos / Joan Fontcuberta / Projects / àngels barcelona.

Photogram treated with selenium on painted decorative vinyl paper / Fotograma virado al selenio sobre papel pintado decorativo de vinilo.

Palimsestos / Joan Fontcuberta / Projects / àngels barcelona

The Palimpests series is made up of photograms that use printed images showing different nature motifs. Catalogue covers, decorative painted paper or commercial wrapping paper they all make an initial body of work which is later covered with an emulsionthat is used for the making of contact prints. Fontcuberta then places real vegetables, flowers or small dissected birds over these cultural representations of nature. Gastrópoda / Joan Fontcuberta / Projects / àngels barcelona. Print on watercolor paper75 X 100 CM.

Gastrópoda / Joan Fontcuberta / Projects / àngels barcelona

The series Gastrópoda is composed by the accumulation of printed images, most of them of them, having been received by the artist as invitation cards to art exhibitions that have been accumulated in his mailbox as if they were printed spam. In order to produce this series the artist has used the corrosive action of snails (of the gastropod class) on these cards in order to transform their surface. Fontcuberta’s Gastrópoda addresses the process of transformation and degradation of iconic images.

In this way the artist discovers an added power in the images depicted on these postcards. By this organic action he conceives a critical reflection that splits into three directions: one, about the authorship of the artwork, the other on the process of production in contemporary art and, a third one that refers to the current situation of image overconsumption. Eric Rondepierre - précis de décomposition. Sans titre. Trauma (Lightbox) / Joan Fontcuberta / Projects / àngels barcelona. Photographic print on Duratrans with LED lightbox.60 x 40 cm [ENG] In the line of previous projects (such as Blow Up Blow Up, 2009 and Gastropoda, 2013), which were based on the semiotic inquiry of the photographic image, Joan Fontcuberta’s new work arises from the hypothesis that the images undergo an organic metabolism: they are born, they grow, they reproduce and die to restart again the cycle of life.

Trauma (Lightbox) / Joan Fontcuberta / Projects / àngels barcelona

For this reason, Fontcuberta is interested in the archives, since they contain sick and agonizing images, images that, as a consequence of the transformative biology of time and chemistry, suffer from some type of disorder that disturbs their documentary function and disables them to continue "living" in the archive. These same images, whether they’ve been produced by himself or searched in photographic collections, are subject to a state of trauma. "Trauma #2804", 2016. Photographic print on Duratrans with LED lightbox. Laurent Jouault photographe. Alternative photographic processes A-Z. Instructions and recipes on how to work in alternative photographic processes and non-silver techniques. Instructions are provided by photographers and teachers working in the process, written with a practical approach, so; enjoy learning a new process. Have fun! PROCEDES ANCIENS. APA - Association pour la Photographie Ancienne et ses Techniques.

Une photographie dégénérée? Fig. 1. R. Demachy, portrait de femme, plaque de verre négative au gélatino-bromure d’argent, 18 x 24 cm, vers 1905, coll. La photographie sans appareil photo - Gymnastique. Wall art generator - Rasterbator.