History of the Moulin Rouge Cabaret - Cultural Paris - Paris Sweet Home. History of the Moulin Rouge Cabaret By Anne Rohan T he Belle Époque (1890-1914) stands out by its lack of concern and faith in progress; There were big technological changes, the spreading of electricity across France, the showing in 1895 of the first movie… Joseph Oller La Goulue Entering The Moulin Rouge France was in growing developments because of the second industrial revolution. French society was carried away by happiness, and leisure began to democratise. The upper middle class was getting coarser and coarser, a rupture of the past stiffness emerged, leading to a social and cultural mixing. Poster of the Moulin Rouge Cabaret Show Louise Weber - La Goulue The Moulin Rouge was inaugurated on 6th of October 1889 by Joseph Oller, inventor of the PMU and founder of the Olympia, and Charles Zidler.
The popularity of the Moulin Rouge was increasing thanks to the French Cancan created by Nini Pattes-en-l’Air. La Goulue by Toulouse-Lautrec Poster of the cabaret Le Chat Noir Mistinguett. Bohème. Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre. Ne doit pas être confondu avec Bohême. La bohème est une façon de vivre au jour le jour dans la pauvreté mais aussi dans l’insouciance. Elle correspond à un mouvement littéraire et artistique du XIXe siècle, en marge du mouvement romantique plus « aristocratique ». C’est à la fois un style de vie qui rejette la domination bourgeoise et sa rationalité dans le cadre de la société industrielle, et la recherche d’un idéal artistique.
Les origines françaises[modifier | modifier le code] L’apparition du mot bohème remonte en France à 1659 chez Tallemant des Réaux, dont l’accent grave diffère avec l’habitant de la Bohême. C’est Balzac en 1844, dans Un prince de la bohème qui donne ses lettres de noblesse à la bohème du XIXe siècle : « Ce mot de Bohème vous dit tout. Au temps où l’expression culturelle et l’art connaissaient un apogée, les plus pauvres, les plus démunis se réfugiaient dans une vie où tout était poussé à l’extrême : la bohème. Belle Époque. Belle Époque [bɛleˈpɔk] (frz. für „schöne Epoche“) ist die Bezeichnung für eine Zeitspanne von etwa 30 Jahren um die Wende vom 19. zum 20.
Jahrhundert, hauptsächlich in Europa. Die genaue Datierung ist nicht verbindlich geregelt. Meist wird die Zeit von 1884 bis zum Ausbruch des Ersten Weltkrieges 1914 genannt. Für die Zeit vor der Jahrhundertwende ist auch der Begriff Fin de Siècle (Jahrhundertende) gebräuchlich. Einige Rahmenbedingungen[Bearbeiten] Auf den Deutsch-französischen Krieg von 1870/71 folgte eine ungewohnt lange Zeit des Friedens. Wirtschaftliche Situation im Deutschen Reich[Bearbeiten] Dies änderte sich nach 1890, als das Deutsche Reich durch Schutzzölle abgeschirmt seine Industrieproduktion enorm steigern konnte - in diesem Jahr arbeiteten 38 Prozent der Beschäftigten in der Industrie und damit erstmals mehr als in der Landwirtschaft.
Schöne Zeit, für wen? Gehobene Abendgesellschaft (1906) Internationale Erscheinung[Bearbeiten] Kunst und Kultur[Bearbeiten] Literatur[Bearbeiten] Toulouse-Lautrec and Montmartre. The art of Henri de Toulouse-Lautrec (1864–1901) is inseparable from Montmartre (view a map of Paris), the working-class district on the outskirts of Paris where the artist lived for most of his career. In the late nineteenth century, Montmartre became the heart of a daring, often racy, entertainment industry that lured thrill-seeking Parisians to its dance halls and cabarets, circuses and brothels. The district was electrified by the unusual mix of people drawn to the quarter: working-class laborers enticed by the inexpensive housing, performers seeking fame and fortune, adventurous Parisians who strayed from the more bourgeois city center, and curious tourists.
Cheap rents, along with the licentious culture, also attracted young, avant-garde artists, who reveled in Montmartre’s pleasures. For these artists, the raucous spirit of Montmartre—its unbridled energy, tawdry behavior, garish colors, and provocative celebrities—was both a way to live and a subject to depict. The Catherine B. Moulin rouge. Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre. Moulin rouge Le Moulin rouge à Paris.
Histoire[modifier | modifier le code] Naissance[modifier | modifier le code] Contexte[modifier | modifier le code] Logo du Moulin rouge. La Belle Époque est une période de paix et d’optimisme marquée par le progrès industriel et un foisonnement culturel particulièrement riche. Étymologiquement, « cabaret » ou « cabret », terme d’origine picarde, signifiait « petite chambre » ou « établissement où l’on sert des boissons ». Le 6 octobre 1889, ouverture du Moulin rouge, dans le Jardin de Paris au pied de la Butte Montmartre. Ingrédients du succès[modifier | modifier le code] Une architecture de salle révolutionnaire qui permettait des changements de décor rapides et où tous les publics se mélangeaient.
Une nouvelle danse inspirée du Quadrille ou « chahut » et de plus en plus populaire : le French Cancan, exécutée sur un rythme endiablé par des danseuses aux costumes affriolants. Le Moulin rouge en 1900. La Goulue. Louise Weber (13 July 1866, Alsace-Lorraine – 30 January 1929) was a French can-can dancer who performed under the stage name of La Goulue ("the glutton").[1] She also was referred to as the Queen of Montmartre. Life[edit] Childhood[edit] Very little is known about her early childhood, but it is believed[by whom?] That Louise Weber was born into a Jewish family from Alsace that eventually moved to Clichy, near Paris. Her mother worked in a laundry. As an impoverished young girl who loved to dance, Weber is said to have enjoyed dressing up in laundry customers' expensive clothing and pretending to be a glamorous star on a great stage.
Early career[edit] La Goulue Dancing at small clubs around Paris, Louise Weber quickly became a popular personality, liked for both her dancing skills and her charming audacious behavior. Henri Toulouse-Lautrec: La Goulue arriving at the Moulin Rouge (1892) Star of the Moulin Rouge[edit] Decline[edit] References[edit] External links[edit] Moulin Rouge - París. Moulin Rouge. Moulin Rouge is a 1952 British drama film directed by John Huston, produced by John and James Woolf for their Romulus Films company and released by United Artists. The film is set in Paris in the late 19th century, following artist Henri de Toulouse-Lautrec in the city's bohemian sub-culture in and around the burlesque palace, the Moulin Rouge.
The screenplay is by Huston, based on the novel by Pierre La Mure. The cinematography was by Oswald Morris. This movie was screened at Venice Film Festival (1953) where it won the Silver Lion. The film stars José Ferrer as Toulouse-Lautrec, with Zsa Zsa Gabor as Jane Avril, Suzanne Flon, Eric Pohlmann, Colette Marchand, Christopher Lee, Michael Balfour, Peter Cushing, Katherine Kath as La Goulue, Theodore Bikel, and Muriel Smith. Plot In Paris in 1890, as crowds pour into the Moulin Rouge nightclub, young artist Henri de Toulouse-Lautrec finishes a bottle of cognac and sketches the dancers as they perform. Cast Production Reception Academy Awards.