British Forum for Ethnomusicology. The 2021 BFE Annual Conference will take place online, from 8th to 11th April 2021, hosted by Bath Spa University.
Center for Music Ecosystems. 4'33 magazine – Musique et nature, nature de la musique. European Think-Do Tank for the Music Industry. Music Sustainability - Music - Oxford Bibliographies. Though much ethnomusicological research deals with issues closely related to the sustainability of musical cultures and the specific traditions that comprise them, including continuity and change (see Musical Change), revival movements (see Musical Revivals), and the intersections between music, the local, and the global (see Globalization), until recently, relatively few sources have dealt in general terms directly with the topic of music sustainability.
Drawing on frameworks from language maintenance, Grant 2014 presents a framework for gauging the vitality and viability of music genres. Another theoretical framework, this one for understanding the dynamics of music within wider “ecosystems,” is provided in Schippers and Grant 2016. Titon 2009 offers an earlier perspective on the issues, presenting a variety of scholarly viewpoints in a themed edition of the journal World of Music. Fenn, John, and Jeff Todd Titon. “A Conversation with Jeff Todd Titon.” Pour une écologie de la musique vivante. À l’initiative d’artistes et de producteurs et productrices issues du jazz et des musiques improvisées.
Pour une écologie de la musique vivante. CfP "A Sonic Anthropocene – Sound Practices in a Changing Environment" Guest Editors: Ivo Louro (CIUHCT, FCT NOVA), Margarida Mendes (CRA, Goldsmiths College), Daniel Paiva (INET-md, UNL) and Iñigo Sánchez (Incipit, CSIC; INET-md, NOVA FCSH) Deadline: 31/07/2020 Accepted languages: Portuguese, English, Spanish and French.
Osvaldo Carné joue de la musique partout, pour tous et sans impacter l’environnement. - #AuxSons. Le trio Osvaldo Carné lance une tournée éco-responsable à vélo et à taille humaine.
Le groupe a décidé de mettre une scène derrière des vélos comprenant les instruments, la lumières et le son. En tout, ils tracteront près de 400 Kg avec 3 vélos en parcourant 500 km à travers le Morbihan du 16 Juillet au 9 Août 2020. La guitare fait sa transition écologique. La Journée mondiale de la vie sauvage, le 3 mars, est dédiée à la défense de la faune et de la flore, un sujet qui concerne également le monde musical et la facture instrumentale.
A l'écoute des forêts pour mesurer la biodiversité. En novembre 2018 s'est tenue la conférence des Nations Unies sur la biodiversité qui avait pour thème "investir dans la biodiversité pour la planète et ses peuples".
Chaque année, de nouvelles espèces se rapprochent de l'extinction. Pour préserver une biodiversité toujours plus menacée, encore faut il faut la connaître et donc la mesurer. Acoustique : quand la science écoute le chant du monde. Depuis quelques décennies, les scientifiques tendent leurs oreilles et leurs micros à la biodiversité.
Quand les oiseaux, les insectes, ou les singes donnent de la voix on les écoute et on essaie de comprendre comment fonctionnent leurs échanges vocaux, ou encore ce qu’ils signifient. Mais au-delà de l’écoute de ces chants si particuliers, la captation à plus grande échelle des vocalises animales dans leur écosystème nous permet d’en savoir plus sur leur évolution, leurs déplacements et leur disparition. John Luther Adams: Music in the Anthropocene. La guitare fait sa transition écologique. La Journée mondiale de la vie sauvage, le 3 mars, est dédiée à la défense de la faune et de la flore, un sujet qui concerne également le monde musical et la facture instrumentale.
Parmi les instruments concernés, la guitare voit fleurir de plus en plus d’alternatives écologiques. Grimes: Miss Anthropocene Album Review. In 2011, Grimes was eager to say in an interview that she had “been studying pop stars.”
Since emerging 10 years ago as a DIY ingénue out of Montreal’s freewheeling music scene, Claire Boucher has become known for her experimental production that often traded discernible lyrics for otherworldly and synthetic vocal textures. The words she sang didn’t figure into what made her music so fascinating—it was how she used her vocals to mimic whalesong or aliensong, a futurist reimagining of the transfixing voices of Enya and Mariah Carey, over irresistible melodies. Yes, Grimes always wanted to be a pop star, but on her own creative terms. Journal of Music & Religion. Nightmares on wax: the environmental impact of the vinyl revival. Inside a US vinyl pressing plant – its owners have asked that I do not give its location – dozens of hydraulic machines run all day and night.
These contraptions fill the building, as long as a city block, with hissing and clanking as well as the sweet-and-sour notes of warm grease and melted plastic. They look like relics, because they are. Tyndall Centre Manchester creates plans for zero carbon concerts. Tyndall Centre Manchester scientists are creating a plan for concerts and tours to have zero emissions, or as close to zero as possible. Massive Attack, who has been working with Extinction Rebellion, approached the scientists to find solutions for the music industry's live performances. This comes a week after Coldplay announced they would pause touring until concerts and tours become environmentally beneficial. School of Arts, English and Languages. Inform, educate, sustain: Amplifying live's global impact.
There are a number of initiatives across the global music industry exploring, and in many cases, pioneering, solutions to the global crisis we face. We have recognised the need to be good neighbours, stewards and land managers because our businesses do not exist in a vacuum. We are impacted by, and often subservient to, state and local regulation, an electrical grid, sanitation, paved roads and stable governments to succeed and profit. Without systems to build live music or festival infrastructure on, festivals don’t exist. Without careful land planning and environmental management, music venues do not get built. Our system grinds to a halt. Living on Earth: Confronting Climate Change Through Sound. Air Date: Week of August 16, 2019 stream/download this segment as an MP3 file As glaciers shift and melt, many unsuspected sounds can emerge from the ice.
(Photo: Unsplash, Vince Gx) La musique est-elle prête à faire sa révolution écologique ? Cap Digital Paris 17 juin 2019. ESC: Sonic Adventure in the Anthropocene. IRMA Pikip Solar Speakers, les sound systems de l’anthropocène. Publié le mercredi 29 mai 2019 Starting Blocks #Spectacle #énergie #acoustique #innovation durable #low tech Face à l’urgence écologique, des entrepreneurs réfléchissent à de nouvelles solutions et tentent de limiter la catastrophe. Parti d’un projet de réduction de la consommation énergétique des systèmes son, Pikip Solar Speakers repense notre rapport au live et réveille des technologies oubliées de l’acoustique.
Son fondateur Julien Feuillet revient sur l’histoire du projet et annonce la sortie de Scene, le sound system solaire des groupes de musique. Voir en ligne : 183355 À mi-mois, on lève la tête du guidon et on s’intéresse à l’innovation. New Study Details Devastating Environmental Impact of Music Streaming. ESC: Sonic Adventure in the Anthropocene. S-composition. Music streaming has a far worse carbon footprint than the heyday of records and CDs – new findings. It is easy to get nostalgic for the era when most music lovers bought LPs. They would save their pennies for a Saturday trip to the local record store, before heading home clutching their glorious new vinyl in a plastic bag to drop the needle on the turntable and listen on repeat. This anachronistic ritual will be resurrected on International Record Store Day on Saturday April 13, as consumers queue to buy exclusive limited edition vinyl releases from their favourite artists.
Launched a decade ago, this annual event is an industry drive to boost ailing independent record stores in an age when most people stream music online. Comment Berlin fait rentrer l'écologie dans les clubs. Photo en Une : © D.R. Cet article est originellement paru dans le numéro #211 de Trax Magazine. Dans un café de Friedrichshain, Konstanze Meyer nous attend en sirotant un latte. The Musicwood Documentary. Cranelab18 rencontres acousmatiques. CRANE productions Catalogue – Acousmatic Music – Musique Acousmatique. CRANE lab. Art, éthique de l'art et régénération Par des pratiques cognitives faisant appel aux outils numériques et à la régénération, CRANE lab développe un paradigme artistique cherchant à imposer des nouveaux comportements pour contribuer aux principaux enjeux de la création artistique d'aujourd'hui : une éducation universelle équitable et la sauvegarde de notre planète.
L'expertise de CRANE lab générée par des rencontres, des colloques, des échanges et des événements artistiques réalisés avec ses partenaires internationaux et leurs institutions respectives, permet de faire évoluer le travail des artistes visionnaires en les épaulant dans la réalisation de projets innovants durant leur résidence d'écriture ou de production. Ouvrir, stimuler, explorer dans l'exigence et par des échanges de compétences ; questionner, résister, proposer et répondre au défi éthique que pose actuellement notre société de surconsommation ; tels sont les objectifs de CRANE lab. Programme : Ecosong. Fragments of Extinction. Les rencontres Facture Instrumentale & Sciences. 23ème session du Comité des Plantes de la CITES - 24-27 juillet 2017 (Genève) - csfi-musique.
Missionné par la CSFI et représentant l'APLG pour le secteur de la guitare, je reviens tout juste du Comité des Plantes de la CITES qui se tenait à son siège en Suisse du 24 au 27 juillet 2017. J'accompagnais mes collègues, Fanny Reyre-Ménard - luthière violon et vice-présidente de la CSFI - et Michael Jousserand - ingénieur R&D chez Buffet-Crampon et représentant la CAFIM (Confederation of European Music Industries, équivalent d'une CSFI européenne). L'enjeu de ce Comité des Plantes Le document d'information (comme tous les documents CITES) est disponible en téléchargement sur le site officiel. Quatre jours de réunions plénières et intersession. Mslf. Écoutez le Paris du XVIIIe siècle. Paris comme vous ne l’avez jamais entendu !
C’est l’expérience que propose la musicologue Mylène Pardoen, du laboratoire Passages XX-XXI, à travers le projet Bretez. Un nom qui n’a pas été choisi par hasard : la première reconstitution historique sonore conçue par ce collectif associant historiens, sociologues et spécialistes de la 3D1, a en effet pour décor le Paris du XVIIIe siècle cartographié par le célèbre plan Turgot-Bretez de 1739 – Turgot, prévost des marchands de Paris, en étant le commanditaire, et Bretez, l’ingénieur chargé du relevé des rues et immeubles de la capitale.
Organized Sound Symposium – Anthropologies and Musicologies of Infrastructure. Sustainable Music. Sustainable Music. Review – Ecomusicology. A Joint Project of the Ecocriticism Study Group of the American Musicological Society & the Ecomusicology Special Interest Group of the Society for Ethnomusicology Editor: Aaron S. Allen Associate Editor: Ben Cosgrove. Fatto di Fiemme’: Stradivari’s violins and the musical trees of the Paneveggio – Ecomusicology @ UD 2017. Aaron S. Allen’s article, “‘Fatto di Fiemme’: Stradivari’s violins and the musical trees of the Paneveggio,” discusses the issues of sustainability or musical instruments. He focuses on the paneveggio to discuss this issue.
A microclimate in the Val di Fiemme has allowed for the ideal growth of the Paneveggian Spruce, resonance wood, which is used in the construction of musical instruments. Because of this, the area is now known as the forest of violins. Stradivarius violins have been made using this wood. Only wild pernambuco is suitable for the use in making bows. Book of Music and Nature-Audio Companion. Follow index Submissions from 2009 2009. Smithsonian Center for Folklife and Cultural Heritage. When I wake up, I go through my music collection to find the music I feel like hearing. It may be a Bach concerto, an old Lead Belly album, an Indian morning raga, or one of my favourite contemporary African pop stars.
Les guitares Gibson ont trop saigné le bois malgache. Le légendaire fabricant d'instruments de musique est accusé de faire pression sur le Congrès américain pour qu'il annule certaines dispositions du Lacey Act, qui impose aux acquéreurs de déclarer la provenance de leur marchandise. LE MONDE | • Mis à jour le | Par Claudine Mulard (Anaheim, Californie, envoyée spéciale) Sustainable Music. Ecomusicology. The Ecocriticism Study Group » Aaron S. Allen. An Error Occurred Setting Your User Cookie. Archaeologies of Media and Technology Research group. Fr-fr.facebook. Sound + Environment 2017. Music professor receives patent to help fight bark beetles ravaging Western forests. Soundscape Vol15 no1 - Sounds emergent : diverse ecologies. Wild Soundscapes: Discovering the Voice of the Natural World, Revised Edition.
You say you want a revolution ... Musique, philosophie et écologie du son - LABEX Arts-H2H. Center for Culture, History, and Environment. Fields of Green: Music Festivals and Climate Change - Creative Carbon Scotland. Rethink Music. Fair Trade Music - American Federation of Musicians. Ecomusicology. Record the Earth is an app for contributing to ecological research by hunting soundscapes. Seconde Nature - Arts et territoires numériques. Au festival «Climax», du pop-rock climatocompatible. The Story of Shellac. À propos - Pukkelpop 2017. Florian Dombois - Earthquake Sounds CDR 22304, Katie Paterson, Vatnajokull (the sound of) Arts de la Scène et Musique à l'âge de l'Anthropocène : engager la sphère culturelle dans la transition socio-écologique.
St Cecilia's Hall. Green Music Initiative. Bernie Krause. Sound Studies Lab. Music and Material Culture. BioScience2011 SoundscapeEcology. Women Produce Music. Collection CSPA Quarterly. CfP »Sounding Out the Anthropocene. Investigating Sonic Media Ecologies« Discussion: Music in the Anthropocene. John Luther Adams, Grammy winner for Become Ocean, discusses politics and his composition process. Fest'up : projets innovants et solidaires dans les festivals de musique / Actualités / Irma : centre d'information et de ressources pour les musiques actuelles. Sound + Environment 2017. Sound + Environment 2017.