Bureau d'études
Carnets géographiques
La carte du monde des réseaux sociaux
La dernière édition de la carte du monde des réseaux sociaux datait de décembre 2010. Les chiffres évoluant très rapidement, une actualisation n’était pas de trop. C’est chose faite avec ce nouvel opus du blog Rian.ru. Facebook continue de dominer le monde, mais n’est toujours pas premier partout. Certains pays gardent des particularités locales. Via
Book review: The Map as Art, Contemporary Artists Explore Cartography
The Map as Art: Contemporary Artists Explore Cartography, by Katharine Harmon with essays by Gayle Clemans (available on Amazon UK and USA.) Princeton Architectural Press writes: Maps can be simple tools, comfortable in their familiar form. Or they can lead to different destinations: places turned upside down or inside out, territories riddled with marks understood only by their maker, realms connected more to the interior mind than to the exterior world. These are the places of artists' maps, that happy combination of information and illusion that flourishes in basement studios and downtown galleries alike. Sarah Trigg, Frame 3, 2003 The British Library in London is running until mid-September Magnificent Maps: Power, Propaganda and Art . Today's cartography is far more composed, and eager to present itself as objective. Artists play with both the material and the content of the map. Lars Arrhenius, A-Z Map As Art is a well-documented, surprising and fascinating book.
Géographie sociale et politique - Frontières et relations
Onfray : Les nouvelles technologies
Conférence de Michel Serres © Inria / Photo J.-M. Ramès Publié le : 20/12/2007 Niveau facile Niveau 1 : Facile « Les nouvelles technologies nous ont condamnés à devenir intelligents ! Le 11 décembre 2007, à l’occasion des 40 ans de l’Inria, Michel Serres a donné une conférence sur la révolution culturelle et cognitive engendrée par les nouvelles technologies. Le philosophe donne rapidement le ton et invite son auditoire à prendre conscience de la révolution cognitive générée par la révolution de l’information. Voir la vidéo (1 h 04 min) : Alternative : écouter la conférence en MP3 : Newsletter Recevez chaque mois une sélection d'articles Aidez-nous à évaluer le niveau de lecture de ce document. Votre choix a été pris en compte. Michel Serres Philosophe et historien des sciences, académicien. Voir le profil
Quand les Net artistes hackent Google Maps
Loin de n'être qu'une cartographie numérique de la Terre, Google Maps et ses bébés Street View et Google Earth sont aussi une ressource au service de la créativité des artistes. Comment les artistes détournent-ils les outils du web ? Silicon Maniacs inaugure une nouvelle série consacrée au braconnage artistique sur Internet. Aujourd’hui, les hacking de Google Maps, Google Earth et Google Street View. Depuis la seconde moitié des années 1990, des artistes utilisent le web comme un matériau à part entière. Sites Internet, moteurs de recherche, réseaux sociaux ou mondes virtuels : ils détournent les outils que nous utilisons quotidiennement sur Internet pour questionner nos usages et nos représentation du réel. La cartographie n’a jamais été une opération neutre et objective. Issu du collectif Frères Ripoulin, Claude Closky travaille autour des supports immatériels et du numérique. Mardi Noir est un artiste issu de la scène graffiti rennaise.
Lettre à Jean Grave, par Élisée Reclus (Voter c'est abdiquer) - Le MHM
Clarens, Vaud, 26 septembre 1885. Compagnons, Vous demandez à un homme de bonne volonté, qui n'est ni votant ni candidat, de vous exposer quelles sont ses idées sur l'exercice du droit de suffrage. Le délai que vous m'accordez est bien court, mais ayant, au sujet du vote électoral, des convictions bien nettes, ce que j'ai à vous dire peut se formuler en quelques mots. Voter, c'est abdiquer ; nommer un ou plusieurs maîtres pour une période courte ou longue, c'est renoncer à sa propre souveraineté. Voter, c'est être dupe ; c'est croire que des hommes comme vous acquerront soudain, au tintement d'une sonnette, la vertu de tout savoir et de tout comprendre. Voter c'est évoquer la trahison. N'abdiquez donc pas, ne remettez donc pas vos destinées à des hommes forcément incapables et à des traîtres futurs. Je vous salue de tout cœur, compagnons . Élisée Reclus.
Rectangular subdivisions of the world
Eric Fischer, who continues his string of mapping fun and doesn't even do it for his day job, maps the world in binary subdivisions. Each bounding box contains an equal number of geotagged tweets. The best part is that Fischer is actually doing some problem-solving, trying to figure something out, so it's not just a pretty picture. The actual motivation behind it, by the way, was to figure out an approximately optimal set of bounding boxes to query for in APIs like Picasa's, where if you ask for the whole world, you only get a few, very recent, results, but if you query for small enough bounding boxes, you can see further back in time. Here's the image zoomed in on the United States. As does the view of Europe: More maps from Fischer here. [Binary subdivision of the world via @datapointed]
The Web 2.0 Summit Map - The Data Frame
We live in a world clothed in data, and as we interact with it, we create more. Welcome to the 2011 edition of the Web 2.0 Map. This map showcases the incumbents and upstarts in our network economy, gathered around various territories that represent the Web 2.0's Points of Control. We've removed last year's acquisition mode to make room for a newly minted data layer. Pan and Zoom to explore the map, and click the icons to get some insight about each player and their position. Then, turn on the comments view or data layer to discuss the map with others and add your own ideas! Also, bring the conversation to Twitter using hashtag #w2smap. New! Get details on the creation of the data layer on the Web 2.0 Summit Blog. Please jump in, the water's fine! Click an existing comment bubble to join in, or click 'Start New Discussion' to start your own! Click the spot on the map where you'd like to place your new city. Click the logos at top right to turn the movement layers on and off.
Stunning Subjectivity: Paula Scher's Obsessive Hand-Painted Maps
by Maria Popova An irreverent, artful antidote to GPS appification, or what the NYC subway has to do with tsunamis. Iconic designer Paula Scher is one of my big creative heroes, her thoughts on combinatorial creativity a perfect articulation of my own beliefs about how we create. Since the early 1990s, Scher has been creating remarkable, obsessive, giant hand-painted typographic maps of the world as she sees it, covering everything from specific countries and continents to cultural phenomena. This month, Princeton Architectural Press is releasing Paula Scher: MAPS — a lavish, formidable large-format volume collecting 39 of her swirling, colorful cartographic points of view, a beeline addition to my favorite books on maps. I began painting maps to invent my own complicated narrative about the way I see and feel about the world. (Cue in cartograms.) Cherry on top: The cover jacket folds out into her legendary colorful map of the world. The World, 1998 China, 2006 Africa, 2003 Shock and Awe, 2005