Cuneiform: 6 things you (probably) didn’t know about the world’s oldest writing system
Distinguished by its wedge-shaped marks on clay tablets, cuneiform script is the oldest form of writing in the world, first appearing even earlier than Egyptian hieroglyphics Tuesday 26th May 2015 Submitted by: Emma Mason A counting of goats and rams in cuneiform script, ancient Ngirsu, Iraq, 2360 BC. (DEA / G. DAGLI ORTI/De Agostini/Getty Images) Now, the curators of the world’s largest collection of cuneiform tablets – housed at the British Museum – have written a book exploring the history of cuneiform. Here, Irving Finkel and Jonathan Taylor share six lesser-known facts about cuneiform… 1) Cuneiform is not a language The cuneiform writing system is also not an alphabet, and it doesn’t have letters. The two main languages written in Cuneiform are Sumerian and Akkadian (from ancient Iraq), although more than a dozen others are recorded. 2) Cuneiform was first used in around 3,400 BC The first stage used elementary pictures that were soon also used to record sounds.
Néolithique - Préhistoire - Protohistoire - Chronologie
Le Néolithique Age de la pierre polie Des évolutions plus qu'une révolution Si la littérature a souvent utilisé le terme de "révolution néolithique"*, c'était pour exprimer le changement profond des habitudes, des techniques et du mode de vie des hommes préhistoriques il y a 10 000 ans. Plus qu'une révolution c' est une évolution lente et géographiquement disparate qui s'est installée de par le monde. De plus, suivant les régions, ces changements ne se sont pas tous déroulés dans le même ordre. *Gordon CHILDE, A New. Chonologie du Néolithique Les évolutions du Néolithique C'est tout d'abord au Moyen-Orient que nous retrouvons les premières traces du Néolithique. La sédentarisation Les premières traces de sédentarisation dans le croissant fertile sont principalement dues à la "richesse" de la région : - un climat propice - des céréales sauvages comme l'engrain, des légumineuses poussant à profusion (lentilles, pois Les débuts de l'agriculture Pourquoi cette hausse de la natalité ?
Slideshow / The Epic of Gilgamesh / Invitation to World Literature
This image of Gilgamesh comes from Assyria. It shows Gilgamesh subduing a lion, a common pose for the great warrior-king. His long hair and beard also show his strength, as well as his physical perfection. David Damrosch talks about this image This image of Gilgamesh and Enkidu by modern-day artist Neil Dalrymple is inspired by ancient images of the two friends; notice Enkidu is part-animal, and smaller than the king whom he loves and serves. These ceramic relief tablets were designed and hand sculpted by Neil Dalrymple, Ceramic Sculptor, UK. The beauty and terror of the greatest of Sumerian goddesses come through in this ancient statue. Peter Willi / Getty Images Humbaba's demonic face was a popular subject for sculptors; this ancient Assyrian representation follows the usual practice of depicting the creature's face as one swirling line. The Schoyen Collection, MS 4573/1 Soft clay tablets were pierced with small, flat-edged wooden writing sticks to create cuneiform writing.
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Les Guillotinés de la Révolution française
Code de Hammurabi
Le Code de Hammmurabi est l'emblème de la civilisation mésopotamienne. La haute stèle de basalte érigée par le roi de Babylone au XVIIIe siècle av. J.-C. est une oeuvre d'art, un ouvrage historique et littéraire et le recueil juridique le plus complet de l'Antiquité, antérieur aux lois bibliques. Transporté par un prince du pays voisin d'Élam en Iran, au XIIe siècle av. J. Une tradition juridique Cette stèle de basalte a été érigée par le roi Hammurabi de Babylone (1792-1750 av. Le contenu du Code Le texte est rédigé en écriture cunéiforme et en langue akkadienne. La signification du monument Le Code de Hammurabi a d'abord une valeur de modèle, en tant que traité de l'exercice du pouvoir judiciaire, écrit selon l'optique de la science mésopotamienne qui ne s'élève jamais du particulier au général. Bibliographie - ANDRE-SALVINI Béatrice, Le Code de Hammurabi, collection Solo, Éditions de la Réunion des musées nationaux, Paris, 2003. - BERGMANN E. - DRIVERS G.
Le Costume à Travers les Siècles