Definition of Free Cultural Works Nouvelles formes d’éditorialisation Abstract Créé à l’INHA en 2009, le séminaire de Sens public soutenu par la MSH Paris-Nord expose de nouvelles pratiques d’éditorialisation et interroge les principes, les atouts et les limites des évolutions du numérique éditorial. Le séminaire est aujourd’hui organisé par l’Iri, l’Université de Montréal et Sens Public, et se déroule en duplex entre Paris et Montréal, avec des interventions croisées de part et d’autre de l’Atlantique. Télécharchez le flyer en pdf Les séances ont lieu tous les mois à Paris en Salle Triangle du Centre Pompidou de 17h30 à 19h30 ; et à Montréal de 11h30 à 13h30, à l’Université de Montréal. L’entrée est gratuite et sur inscription. Pour vous inscrire : lien d’inscription Séminaire 2011-2012 : Espaces numériques et savoir Pour beaucoup, le web est devenu la première – et parfois unique – source d’information, de connaissance et d’apprentissage. 1. 2. 3. 4. Séminaire 2012-2013 : Écritures numériques et éditorialisation Séminaire 2015-2016 : L’éditorialisation de soi
digitization vs copyright Wikipedia:Wikipedia Signpost/2012-07-30/Recent research From Wikipedia, the free encyclopedia < Wikipedia:Wikipedia Signpost | 2012-07-30 Jump to: navigation, search ← Back to Contents View Latest Issue 30 July 2012 Recent research Conflict dynamics, collaboration and emotions; digitization vs. copyright; WikiProject field notes; quality of medical articles; role of readers; Best Wiki Paper Award Watchlist new issues — Share this [show] Contents [hide] Modeling social dynamics in a collaborative environment A draft of a letter, submitted for publication, has been posted on ArXiv.[1] The letter reports research on modeling the process of collaborative editing in Wikipedia and similar open-collaboration writing projects. How Wikipedia articles benefit from the availability of public domain resources In a copyright panel at this month's Wikimania, Abhishek Nagaraj – a PhD student and economist from the MIT Sloan School of Management – presented early results from an econometric study of copyright law.
Humanités numériques Update (3 avril 2014): l’enregistrement du séminaire est disponible sur le site du réseau Terra. J’ai poursuivi la réflexion sur un point précis dans mon billet suivant. J’ai eu l’honneur d’être invité à parler au séminaire Fichet-Heynlin [] à l’occasion d’une séance consacrée à l’histoire. Le séminaire se déroule également en ligne et un framapad a permis à Julien Vincent, modérateur et organisateur de la séance, de collecter les questions du public qui suivait le séminaire en ligne. C’était l’occasion de rencontrer Jean-Philippe Genet (Paris 1), qui est également intervenu à ce séminaire. Je vous livre ici les notes que j’avais préparées, en réponse à deux questions préalables posées par Julien Vincent pour préparer le séminaire. Quelles sont, en histoire, les transformations les plus importantes, liées au numérique? Je partirais d’Arlette Farge, Le goût de l’archive. Toutefois, cette adoption est inégale en fonction du type d’outils offert par l’ordinateur ou le réseau.
Free Data Services Latest update: Linked Open BNB now hosted on a new platform Users can choose from the following options: 1. Linked Open BNB Background The British Library is developing a version of the British National Bibliography which it is making available as Linked Open Data via a TSO platform. The initial offering includes published books (including monographs published overtime) and serial publications, with future releases extending coverage to include multipart works, integrating resources (e.g. loose leaf publications), kits and forthcoming publications. Data Model, Schema and URI patterns The data model for books is available here. The data model for serials is available here. The latest version of the schema has been published here. All British Library URIs start with HTTP and are within the domain bnb.data.bl.uk. Access to the Linked Open BNB The subset of the British National Bibliography, covering books and serials published or distributed in the UK since 1950, is currently available at: 2. 3.
Stéphane Pouyllau, activités scientifiques, numériques et pages personnelles Open Data Licensing This guide has a new permanent home: This version is no longer guaranteed up-to-date. Please update your bookmarks Introduction This a guide to licensing data aimed particularly at those who want to make their data open. The first section deals with the practical question of how to license your data. Status and Editing This guide is in an 'beta' state with much that can be done to improve and extend it. Disclaimer In addition to the disclaimer in the license linked at the bottom of the page please note that: This information is collected by altruistic individuals most of whom are not lawyers; those who are lawyers are not your lawyers nor experts in your situation. Licensing your Data In many jurisdictions there are explicit rights in data and even where not the situation is uncertain (see discussion below for more on this). What licenses can you use? What Legal (IP) Rights Are There in Data (and Databases) Cf.
DOSSIER. Les métiers de linformation et la « donnée » : analyse dun monde en mutation Dossier réalisé sous la direction de Dominique COTTE Volume 50, N° 3, paru le 3 octobre 2013, page(s) 22 à 61 Présentation de l'article Cette année, la data se porte « linked », « open », « big », « meta », ou tout simplement « data ». Présentation des auteurs Dominique Cotte est enseignant-chercheur et consultant dans le domaine de la gestion et la valorisation de l'information numérique et des connaissances. mise à jour le 3 octobre 2013 Acheter ce numéro de la revue L'ADBS sur les réseaux sociaux Recherche d'un article revue ADBS.fr - Site du premier réseau européen de documentalistes
Licenses FAQ | Open Data Commons This is a FAQ for license-related issues. There is also a general faq. General Can One Upgrade Licenses? This is issue is only relevant to the ODbL (for all other licenses there is nothing to ‘upgrade’). Why Do You Distinguish Between the “Database” and its “Contents”? The simplest answer is because they may have separate rights. Of course much of the time the the Licensor of the database is also in the position to license the rights (if any) in the contents — the classic example would be a database containing factual data. To summarize: Why Not Use a Creative Commons (or Free/Open Source Software License) for Data(bases)? Different types of subject matter (e.g. code, content or data) necessitate differences in licensing. The Creative Commons licenses themselves illustrate this point as they were created at a time when there were already a variety of free/open-source software licences available that could, in theory, have been applied to “content” (e.g. text/images/films).
Open overheid | Data.overheid.nl: het open dataportaal van de Nederlandse overheid 'Openbaar tenzij' is het adagium van het kabinet als het aankomt op overheidsinformatie. De overheid gaat informatie actiever openbaar maken. Dit vergt een mentaliteitsverandering, maar meer openheid ontstaat ook door het eenvoudigweg te doen. Visie Open Overheid Dit staat in de 'Visie Open Overheid' en het bijbehorende actieplan 'Open Government Partnership' (OGP) die minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties namens het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. visie-open-overheid.pdf (845KB) De visie beschrijft verschillende ontwikkelingen rond het thema open overheid en geeft aan waarom het belangrijk is aan die open overheid te werken. Actieplan Open Overheid Het actieplan is een eerste aanzet om deze ambities waar te maken: het beschrijft twintig acties voor de komende twee jaar. actieplan-open-overheid.pdf (900KB) Nederland heeft zich in 2011 aangesloten bij het OGP, een wereldwijd samenwerkingsverband dat een open overheid wil bevorderen.
Open Culture Data: Opening GLAM Data Bottom-up Lotte Belice Baltussen, Netherlands , Maarten Brinkerink, Netherlands, Maarten Zeinstra, Netherlands, Johan Oomen, The Netherlands, Nikki Timmermans, The Netherlands Abstract Open Culture Data started as a grassroots movement at the end of 2011, with the aim to open up data in the cultural sector and stimulate (creative) reuse. In this context, we organised a hackathon, which resulted in the creation of 13 Open Culture Data apps. After this successful first half year, a solid network of cultural heritage professionals, copyright and open data experts and developers was formed. Keywords: open data, open culture data, bottom-up, creative commons, GLAMwiki, community 1. Open data is an increasingly popular form of publishing information on the Internet, as “new modes of discovery, collaboration, and knowledge creation [are gaining power]” (Edson, 2010). 2. 3. Open Culture Data makes a clear distinction between content and metadata. Metadata: Creative Commons Public Domain Dedication (CC0).
Panton Principles Data This page supersedes the 2006 document Databases and Creative Commons . Much of the potential value of data is to society at large — more data has the potential to facilitate enhanced scientific collaboration and reproducibility, more efficient markets, increased government and corporate transparency, and overall to speed discovery and understanding of solutions to planetary and societal needs. A big part of the potential value of data, in particular its society-wide value, is realized by use across organizational boundaries. How does this occur (legally)? Many sites give narrow permission to use data via terms of service . Many organizations, institutions, and governments are using CC tools for data. Uses of CC Licenses with Data and Databases Uses of CC0 with Data and Databases You can also read more about Creative Commons' most up-to-date thinking on data and databases , and what you can do to contribute. Frequently asked questions about data Can databases be released under CC licenses?