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L'utilisation des médias sociaux par les journalistes

L'utilisation des médias sociaux par les journalistes
Comment les journalistes utilisent-ils Internet et les médias sociaux ? C’est l’objet de cette étude menée par l’agence Arketi et portant sur les journalistes travaillant dans la presse spécialisée/professionnelle. Elle s’est intéressée à l’usage du web et des autres médias. Globalement, 64% des journalistes interrogés déclarent passer plus 20 heures par semaine en ligne, 21% d’entre eux étant connectés plus de 40 heures. A la question de la possession ou non d’un profil sur les réseaux sociaux, les réponses sont instructives… Premier enseignement : Facebook n’est, pour une fois, pas le premier. Malgré cette présence importante sur les médias sociaux, ceux-ci ne constituent pas encore la source principale des journalistes quand ils travaillent sur un article. De même, pour confirmer une nouvelle, ce ne sont pas vraiment les sources en ligne qui primeront. Consulter l’étude complète

The role of local TV news Local TV is a critical source for everyday news For many years, polls have shown that local TV is the most popular medium in America for news. This survey, however, adds interesting and limiting dimensions to that finding. Local TV (which for the purposes of this survey includes both televised broadcasts and local television websites) is the most popular source for the two topics that almost everyone is interested in—weather and breaking news. It has made itself essential in people’s lives for events happening right now, though the survey also finds that the internet is creeping into those territories. It is also striking and potentially significant for the future that local TV ranks relatively low on the list of key sources for other local topics that garner more limited interest but reflect much of the day-to-day activities of local civic life. Overall, 89% of adults say they get information about local weather and 80% follow local breaking news.

Le meilleur ami du reporter Les smartphones, et en particulier l’iPhone, sont devenus les irremplaçables couteaux suisses du journaliste. Tout à la fois traitement de texte, enregistreur numérique, appareil photo, caméra vidéo, studio numérique et banc de montage, ils peuvent aussi au gré des besoins avantageusement remplacer les lourds camions de direct de la télévision, ou les motos émettrices des radios. La généralisation de leur usage ouvre de nouvelles possibilités pour les journalistes et devrait conduire à une réorganisation des rédactions. [Précision : ce blog n'accepte de publicité sous aucune forme. Tous les appareils, équipements ou applications cités dans ce post, qui ne prétend à aucune exhaustivité, ont été étudiés, achetés et testés dans le cadre de l'enseignement de "journalisme multimédia de mobilité" sur lequel nous travaillons depuis plusieurs mois à l'École des métiers de l'information, où j'enseigne] Quelques applications de vidéo Live L'iPhone accepte les prises "jack" à quatre contacts 1. 2.

Outils et services web de qualités pour journalistes, blogueurs - NewsRessources | Outils et services web de qualités pour journalistes, blogueurs – NewsRessources News Resources est un projet collaboratif à destination des journalistes et blogueurs. Il est la conséquence d’un modeste Google Doc mis en ligne à l’automne 2010. L’idée était de lister les outils web utiles pour un journaliste. Du coup, pour aller plus loin, après mûres réflexions et multes discussions, News Resources est apparu comme un projet intéressant. Son principe reprend celui du Google doc : proposer des sites, des outils et des bonnes pratiques pour aider les journalistes, les blogueurs, et peut être à terme toutes les professions qui publient sur internet, à trouver l’outil qui va bien. Vous êtes les bienvenus pour y participer, tout comme dans le Google Doc qui reste bien sûr ouvert. Par ailleurs nous avons lancé la communauté des “Journalistes qui tâtent un peu des outils modernes”.

TEDxBeirut: From Limitation to Inspiration | Beirut The Only Way It Should Be, NightLife, Clubbing, Events, DineOut, Concerts, Festivals, Clubs, Pubs, Bars, Hotels, Restaurants, Lifestyle, Music, Fashion Hosted at the Berytech Technological Pole in Mkalles, TEDxBeirut was a full-day conference that presented around 20 live speakers; curated from thought leaders in the middle east and abroad, as well as grassroots speakers who came to share their inspiring stories. The presenters line-up take guests into a journey of inspiration and wild intellectual adventure. One that lures you with captivating talks, stirring musical performances, and influential dialogues. The content of TEDxBeirut is what makes or breaks the event.

Goes East « EJO – European Journalism Observatory The European Journalism Observatory will soon expand, offering five new Eastern European languages. This October marks the beginning of EJO’s integration of Albanian, Czech, Romanian, Serbian and Ukrainian languages, which will soon join the current operating roster of English, German, Italian, Latvian and Polish EJO versions. We expect to have the new platforms up and running by early 2012, at which point readers will have access to analyses and articles on the latest developments in mass media and journalism available in 10 languages. This tremendous new development has been made possible thanks to the SCOPES (Scientific Cooperation between Eastern Europe and Switzerland) research program, funded by the Swiss National Science Foundation (SNSF) and the Swiss Agency for Development and Cooperation (SDC). Kate Nacy is the first EJO Fellow to participate the European Journalism Fellowship program at the Freie Universität Berlin.

Le Monde Interactif, l'autre chantier du quotidien du soir Fusion des rédactions Web et papier du Monde, recherche d'une solution pour le Post.fr qui n'en finit pas de perdre de l'argent, le chantier du Monde Interactif (MIA) n'est pas de tout repos pour Louis Dreyfus, le président du directoire du groupe Le Monde. Industriellement moins lourd que celui de l'imprimerie, le cas du Monde Interactif est tout aussi complexe et stratégique. Tout d'abord, le Monde n'est pas seul maître à bord. Le vent a tourné En s'associant avec le Huffington Post, le Monde tire un trait définitif sur l'aventure le Post, un site né dans le giron du Monde Interactif en 2007. Autre dossier sensible, la fusion des rédactions Web et papier du Monde, un des points clés de la stratégie éditioriale du patron des rédactions Erik Izraelewicz.

My last valentine in Beirut T-GROUP PRODUCTIONS presents ‘My last valentine in Beirut’, the first feature film to be produced in 3D in the Arab region ever, with one of the highest production costs and biggest production team.The movie will have a world wide release with professionally crafted plans of marketing mixes and distribution. The people behind the movie offer decades of experience in the movie business, and master exciting edgy storytelling and visual side effects.This movie will bring a unique movie experience to the middle east and worldwide as it will bring together the touching history and cultural heritage of the region, together with the latest international technologies in the movie business. So far the trailer is getting so much negative comments on Youtube, to which the video uploader replied with the following. To all people who are adding their comments, thank you, we respect your honest opinions. Anyway, regardless of the movie’s topic, why did it have to be shot in 3D?!

Shaping 21st Century Journalism | NewAmerica.net The Walter Cronkite School of Journalism at Arizona State University (Photo credit: Sean Horan/Flickr) As the media industry evolves to meet the challenges of the emerging digitally-networked era, so too are journalism schools. Democracy and healthy local communities require this evolution. As the media industry reshapes itself, a tremendous opportunity emerges for America’s journalism programs. Neither news organizations nor journalism programs will disappear, but both must rethink their missions, particularly now that many more people can be journalists (at least, on an occasional basis) and many more people produce media than ever before. Journalism education programs have an opportunity to become “anchor institutions” in the emerging informational ecosystem. Many larger schools have taken significant steps in this direction already. We call on all journalism programs within higher education institutions to: We call on the media industry to: We call on local community foundations to:

For the laughs and the tears « Lebanese Voices's Blog Thank you Nadine for the laughs and the tears. It is not fair to write a review about the movie at this point, maybe after it’s been in the theatre for a while and enough people have seen it… and i always had my doubts about Lebanese actors, wow! those are some good actors! The perfect combination of artistic direction and innovation, heart wrenching drama and witty lines! IMDB’s plot: “A group of Lebanese women try to ease religious tensions between Christians and Muslims in their village” The movie got the lot of us watching the movie, how can we implement it to make a change in our real Lebanon, our scattered identity and crumbling religions, where do we go now? Where do we go now? The movie is playing in all Empire theaters in Lebanon, call head, the theaters are packed! P.S. And it would watch it again, a few more times, in the theatre.. In the press: [some IMDB reviews] Indie Wire: Interview with Nadine Labaki – Director of Where Do We Go Now? HitFix: The Long Shot: Where DO we go now?

 Supporting the past, forgetting the future? New RISJ study of direct and indirect public subsidies for the media A new report from the Reuters Institute (RISJ) shows that while media industries in most developed democracies have undergone a period of profound change over the last fifteen years and many news organisations face serious economic challenges today, existing forms of public sector support for the media remain largely the same as they have been for decades. Reviewing different forms of public sector support for the media in Finland, France, Germany, Italy, the United Kingdom, and the United States, the report ‘Public Support for the Media: A Six-Country Overview of Direct and Indirect Subsidies’ documents how governments—and thus taxpayers—in these countries continue to underwrite industry incumbents in broadcasting and print publishing to the tune of hundreds of millions of Euros even as audiences increasingly supplement their use of legacy platforms with online and mobile media. Back to News

Where Do We Go Now? وهلّأ لوين | Ivy says Many are calling Nadine Labaki’s latest film Where Do We Go Now?- a drama, indeed it is, but amidst the sincere real-as-can-be scenes that will leave you in tears and sniffles, you will sporadically burst out in laughter, as the movie captures the essence of EXACTLY what a remote Lebanese village would be like with everyday authentic characters many of us can relate to. I don’t want to give away too much, but I have to say this, Where Do We Go Now? It’s about a group of women in a village, who come together and do whatever it takes to try to maintain peace and harmony between the Christian and Muslim inhabitants at a time when sectarian strife erupts in surrounding Lebanese regions. Check out my new favorite song called ” Hashish of My Heart” Like this: Like Loading...

"A la Une du New York Times" ou le métier de journaliste Le documentaire "A la Une du New York Times", diffusé seulement dans quelques salles de cinéma depuis le 23 novembre, offre une interrogation globale sur le journalisme actuel, et révèle la peur de la disparition qui habite aujourd’hui les artisans du journalisme de presse écrite traditionnelle. Le New York Times (NYT) est pris dans le documentaire d’Andrew Rossi comme l’emblème de tous les journaux. Tel un baromètre de l’état de santé de la presse mondiale, ce qui arrive au NYT est susceptible de toucher tous les autres "canards". Si le NYT fait faillite et disparaît comme certains aiment à le croire, qu’adviendra-t-il du reste des journaux du monde entier ? Si le NYT n’arrive pas à franchir les obstacles auxquels il est confronté aujourd’hui (effondrement de la publicité, essor de l’information gratuite, tablettes numériques, baisse des budgets de fonctionnement et resserrements drastiques du personnel…), aucun autre journal n’y arrivera. L’effondrement de la publicité L’iPad

Télévision - Article - Les nouvelles pratiques de production et de réception télévisuelles En 1991, Twin Peaks, créée par David Lynch et Mark Frost, va changer l’univers sériel et les stratégies de production des séries télévisées. En effet, cette série marque les débuts d’un mouvement nommé Quality Television par les chercheurs anglo-saxons[+] NoteMarc JANCOVITCH, Quality popular television. Cult TV, the industry and fans, British Film Institute, 2003 ; Kim AKASS, Janet McCABE (dir.), Quality television. Contemporary American television and beyond, IbTauris, 2007. [1]. [2] complexes et des histoires réalistes et de favoriser un engagement de la part des téléspectateurs. Ces séries ont principalement changé la façon de raconter les histoires, ont modifié les systèmes de narration sérielle. Pour capter et garder l’attention du téléspectateur, et donc pour le faire revenir chaque semaine devant son écran, les producteurs mettent en place des stratégies à l’intérieur même des épisodes.

La presse régionale : un enjeu de politique nationale La question des grands empires médiatiques et de la concentration de la presse n’est pas nouvelle. Patrick Eveno (2008) nous rappelle ainsi qu’à l’époque de la Révolution déjà, Charles-Joseph Panckoucke, éditeur de l’Encyclopédie, possédait , et . Pourtant – de manière paradoxale peut-être dans un monde où, du fait de l’internet, les sources d’information se diversifient –, cette question de la concentration des médias est aujourd’hui plus que jamais d’actualité [ 1 ]. Le journal dressait récemment le portrait de l’un de ces papivores des temps modernes, le moins connu sans doute, Michel Lucas, président du Crédit mutuel, qui a investi dans une dizaine de quotidiens de l’Est de la France. Mais il y en a évidemment bien d’autres. Dassault et Lagardère aujourd’hui, Hersant encore récemment. Or le problème de la concentration des médias va bien au-delà du cas de ces quelques figures médiatiques. Le poids de la presse régionale Un phénomène de concentration inquiétant

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