EL REVELADO Página 8 LA COPIA FOTOGRÁFICA La copia fotográfica es el resultado final de la proyección del negativo sobre un soporte de papel PAPEL FOTOGRÁFICO Imprescindible para la obtención de la copia, el papel fotográfico que se comercializa en formatos desde 9 x 12 hasta 50 x 60 cm. y en rollo, se compone de una base que da al papel sus características físicas, y de una emulsión ortocromática de baja sensibilidad y contraste variable. La base, soporte físico de la emulsión, da a la copia sus características de material, formato, textura y tonalidad. En función de ella, se pueden diferenciar dos tipos:Papel de base de fibra ("baritado") La emulsión se adhiere a una hoja de papel de diferente espesor (papel o cartón), que se empapa por los líquidos de revelado durante su procesado, requiriendo largos tiempos de lavado (20-30 min.) y secado, aparte de la dificultad de su aplanamiento (esmaltadora).
TALLER DE TÉCNICAS FOTOGRÁFICAS: 13.- Latitud de la película Para medir la LUZ REFLEJADA tengo que decidir donde voy a poner mi gris medio, a que le voy a dar prioridad, si a las altas, medias o bajas luces, esto producto de lo siguiente: si tengo una situación de alto contraste, tengo que decidir si mido en las luces y pierdo las sombras, si mido en las sombras y pierdo las luces o si pierdo ambos extremos al hacer una medición general. Las películas tienen cierta tolerancia al contraste y esta tolerancia la vamos a llamar LATITUD DE LA PELÍCULA. PELÍCULA NEG. PELÍCULA NEG. PELÍCULA DIAPOSITIVA: 3ptos de LATITUD (3 diafragmas en una escena) Esto quiere decir, que la película en blanco y negro abarca una mayor escala de grises que la diapositiva que es más extrema. Ejemplo: Si tengo una escena donde mi diafragma más cerrado es f22 y el más abierto es f4, según nuestra tabla de f tendríamos f4, f5.6, f8, f11, f16 y f22 en la escena, por lo que sumamos 6 puntos de f.
El positivado Una vez realizada la exposición se apunta al dorso el tiempo y diafragma empleado y se introduce rápidamente con la imagen hacia abajo en la cubeta del revelador, a los pocos segundos se le da la vuelta para observar la aparición de la imagen. Durante el revelado conviene mover la copia con las pinzas o balancear la bandeja para renovar la capa de reactivos en contacto con el papel y conseguir así un revelado homogéneo. Hasta que se adquiere experiencia, la luz de seguridad nos da la impresión de que la copia se ennegrece demasiado, esto hace que muchos principiantes saquen la copia para detener así el revelado. La copia hay que intentar revelarla siempre a fondo y evitar salvarla sacándola por que la calidad resultaría inaceptable al carecer de los grises más sutiles y de los negros profundos. Una copia bien revelada desacelera su oscurecimiento hasta casi detenerse, en un tiempo determinado, en función del tipo de papel y la exposición recibida.
deanna templeton captures the perfect pleasure of skinny dipping The previous owner of artists Deanna and Ed Templeton's house in Huntington Beach, California was an elderly lady. As a result, their swimming pool is just the right size for someone a little over five feet tall to accomplish small laps in. "It's shallow, not that long, and shaped like a peanut," says Deanna. In her new book, The Swimming Pool (due for release through Um Yeah Arts in June), Deanna captures eight summers worth of visiting skinny dippers — friends, and later, friends of friends — suspended in the pool's turquoise water. (Summers only, because she still hasn't figured out how to turn on the pool's heating system.) Like bugs in amber, the swimmers' bodies are caught in languid momentary poses indefinitely. The series began eight years ago, when Ed decided to take a skinny dip one day ("he just prefers to swim nude"), and Deanna grabbed her camera from the house. Besides Ed, she'd never photographed anyone nude. @deannatempleton Credits
Técnica fotográfica | Caffenol | Revelado fotografico | Revelar pelicula | Revelar con cafe He de reconocer que cuando empecé a oir hablar sobre la posibilidad de revelar película fotografica con café en los foros, me sonaba más a que a frikada no real que a una posible alternativa a la hora de revelar. Pero me equivocaba, se llama proceso Caffenol. Y hace totalmente posible revelar tus películas fotográficas con elementos tan caseros como el café soluble. La gracia de este proceso es que utiliza ingredientes que se pueden adquirir en cualquier lado, farmacias y supermercados. Café soluble o instantáneo: Se recomienda usar el más barato que puedas encontrar en el supermercado. Como veis, todos son productos que podemos encontrar fácilmente. Caffenol-C-M Carbonato sódico: 54 gramos por litro Vitamina C: 16 gramos por litro Café: 40 gramos por litro Tiempo (a 20 grados centígrados): 15 minutos Agitación: La de siempre, 10 veces al inicio. Caffenol-C-H Para este proceso utilizaremos también Bromuro potásico: 1 gramo por litro. Caffenol-C-L Tiempo (a 20 grados centígrados): 70 minutos
The chlorophyll process « Chlorophyll Process Writer / Tiffany Pereira Photography / Tiffany Pereira and Binh Danh The chlorophyll process is an organic alternative photography process akin to the anthotype process. However, instead of printing on the crushed extract of fruit or plant matter, the prints are bleached by sunlight directly onto the surface of leaves using a positive. Tiffany Pereira shares her experience with this process. Binh Danh – Holding #2From the Immortality: The Remnants of the Vietnam and American War seriesChlorophyll print and resin15 5/8 x 13 1/2 inches 2009 Sunlight, Water and Leaves: Using the pigments of the life-giving photosynthesis process to develop images The chlorophyll process is an organic alternative photography process akin to the anthotype process. But, to those who are willing to experiment with varying sunlight, exposure times and different leaf specimens it can be a fulfilling and humbling way to engage the natural world as part of your craft. History of the chlorophyll process Like this:
Beloved High-Speed Film Camera Faces Extinction For more than five decades, the Charles A. Hulcher Co. filled an important niche in the camera world. Their cameras, which shot up to 100 frames per second, were used to make photos of everything from Space Shuttle launches to Major League Baseball games. But as digital cameras came to dominate, Hulcher saw business decline steeply, and today the company is down to just four employees. “Digital has pretty much killed film cameras,” says Richard Hill, 75, who has been at the Hulcher company since the 1950s. The original model, the Hulcher 70, was built in the early 1950s by Charles Hulcher and could shoot up to 50 frames per second on 70mm film. And of those high-frame-rate cameras, Hulcher filled a special role. Gary Beasley, 67, another one of the remaining employees, says Hulcher originally invented the Hulcher 70 while working as an employee for the National Advisory Committee for Aeronautics, NASA’s predecessor. Hill says the military was always one of the company’s biggest clients.
DX encoding 135 Film Cartridge with DX barcode (top) and DX CAS code. The CAS code shows this is (top row) ISO 125 film, (bottom row) 24 exposures, +3/−1 f-stop exposure tolerance. The DX barcode reads 017563, showing DX number 109-12, 24 exposures. DX (Digital indeX) encoding is an ANSI and I3A standard, originally introduced by Kodak in March 1983, for marking 135 and APS photographic film and film cartridges. DX cartridge barcode[edit] Next to the film exit lip is an Interleaved 2 of 5 barcode and a printed number. DX film edge barcode[edit] Below the sprockets under each frame of 135 film is the DX film edge barcode. DX Camera Auto Sensing[edit] The outside of film cartridges are marked with a DX Camera Auto Sensing (CAS) code readable by many cameras. The DX Camera Auto Sensing code takes the form of a grid of contact points on the side of the metal cartridge surface that are either conductive or non-conductive. Electrical contacts[edit] Most cameras read the film speed only (first row). DX number
detrás de una lente: Réflex versus Telemétricas El mundo de la fotografía está lleno de discusiones, de conflictos, de diferentes puntos de vista. Están aquellos que se preocupan por Canon vs Nikon, los que se interesan por Digital vs Analógico (dentro del cual se presenta la disyuntiva Fuji vs Kodak) y los que discuten por Zoom vs Focal Fija... ¡Y ni hablemos de Fileto vs Bechamel! Podríamos citar muchísimos ejemplos más, ¡pero la pelea del día es Réflex vs Telemétricas, señores! ¡Hagan sus apuestas! Introducción Creo yo que en primer lugar es una buena idea aclarar algunos conceptos, así comprendemos bien de qué trata este delicadísimo conflicto internacional. Réflex (SLR) La idea básica que está detrás del concepto de cámara réflex es que todas las operaciones (encuadre, enfoque y medición) se realizan a través de la lente de la cámara. Telemétricas de visor directo En este tipo de cámaras las operaciones de encuadre y enfoque no se realizan a través de la lente. Imagen con las jóvenes fuera de foco: Imagen con las jóvenes en foco:
Cámaras telemétricas (I): qué son, ventajas y desventajas Iniciamos con éste una serie de artículos sobre la posición las cámaras telemétricas y sus objetivos dentro del actual mundo digital. Tras una edad dorada durante el siglo pasado, y una fase de olvido durante el nacimiento de las reflex digitales, actualmente tenemos varios modelos en la calle con un cierto velo de lujo y exclusividad, pero, ¿las conocemos realmente? Estas máquinas aparecieron hace casi exactamente cien años, tratando de dar una respuesta a las pesadas cámaras de la época con una relación perfectamente balanceada entre tamaño y calidad (gracias en parte al uso de la película de 35mm, que mantuvo su hegemonía durante casi todo el siglo). En la historia de la marca Leica encontramos hitos que marcaron la fotografía como tal, desde las lentes asféricas hasta el mismísimo autofocus (aunque acabaran vendiéndole la patente a Minolta por no encontrarlo útil, pero esa es otra historia). Anuncio de Leica en 1930. - ¡Oh, una Leica! ¿Pero qué diablos es un telémetro?
How I Built Myself a Large Format 4x5 Monorail View Camera I’ve been taking photos all of my life. Something that I realize now started from a young age: I’ve been genetically disposed with bad eyes, but it was only discovered around the age of ten. This forced me to look closely at what was in front of me for a long time. It’s a hunger to try and capture what I see in the moment as it presents itself, be it a theme or a feeling, a relationship or a time. Alternative Processes I started out with trying to find a way to make prints that are meaningful. The Lens A stroke of good luck: I found a Carl Zeiss Tessar Jena 10.5cm f/4.5 on a local bidding website as part of a bundle sale that included a copal shutter (in parts) and a few olds lens filters. I had to do something with it — I had to build a camera. Research I spent countless hours online looking for some plan for a camera. My Workshop I had none, so I worked on the floor in the lounge of my apartment because there was space and it was easy to clean. Building my camera through power outages.
Using Coloured Filters in Black and White Photography Black and white filters let you control how colours are converted to shades of grey. Use them to get the right contrast and mood in your photos. A common problem in black and white photography is that certain colours look very similar when converted into greyscale. For example, some shades of red, green, and blue look completely different in colour, but almost identical in black and white. This can cause objects in a black and white image to blend into one another, leaving you with a photo which is flat and lifeless, and lacking in contrast and definition. Coloured lens filters offer a solution to this problem because they affect the way colours are "converted" to black and white. Black and White Filter Basics There are 5 filter colours that are commonly used in black and white photography - red, orange, yellow, green, and blue. The result is that colours matching the filter colour appear brighter in the final image, while other colours appear darker. Using Black and White Filters
Carmencita Film Lab | How Exposure Affects Film OK, so for a while we’ve been wanting to explain a couple of film technicalities that we’re pretty sure will change many people’s understanding of film and exposure. Alright, take a deep breath ‘cause this stuff is easy but sometimes difficult to explain in written communication. So the thing is that exposure on film (unlike in digital photography) is not equivalent at all to overall brightness of an image. Color film’s latitude is huge. Here’s the full spectrum of the 13 stops of the test Now zooming in on the Overexposure side And finally the Underexposure side of the test. We did the same thing for these shots of our colleague Gloria , but this time in a totally different light situation and on Kodak Portra 400 film. What conclusions can be made from this test? Well… first of all… 6 stops overexposed? It must be noted also that underexposure brings out grain and colors shifts and extreme overexposure will make images flat, contrast-less and with magenta or yellow highlights.
Ultimate Exposure Computer Imagine an exposure computer so advanced that it uses your eyes as a sensor. The processing unit is as powerful as your brain. The computer is accurate over a light range from reflected starlight through the light produced in a hydrogen fusion reaction. This computer weighs nothing and operates without batteries. It comes with instructions to allow you to implant the capabilities of the computer directly into your own memory so you can accurately judge a correct exposure by simply looking at the type of light that the subject is in. You are using this computer right now! Everything I've said above is true. The fact is that the concept of photographic exposure is extremely simple. Knowledge of photographic exposure is essential to controlling the creative side of the photographic process. But first, a word about copyright. WHY YOUR LIGHT METER LIES TO YOULight meters can be less accurate than you might imagine. How do you compensate for the fact that your meter is lying? So it goes.