Questioning Toolkit Essential Questions These are questions which touch our hearts and souls. They are central to our lives. They help to define what it means to be human. Most important thought during our lives will center on such essential questions. What does it mean to be a good friend? If we were to draw a cluster diagram of the Questioning Toolkit, Essential Questions would be at the center of all the other types of questions. All the other questions and questioning skills serve the purpose of "casting light upon" or illuminating Essential Questions. Most Essential Questions are interdisciplinary in nature. Essential Questions probe the deepest issues confronting us . . . complex and baffling matters which elude simple answers: Life - Death - Marriage - Identity - Purpose - Betrayal - Honor - Integrity - Courage - Temptation - Faith - Leadership - Addiction - Invention - Inspiration. Essential Questions are at the heart of the search for Truth. Essential Questions offer the organizing focus for a unit.
Mini guida per convertire gli eventi tradizionali eventi in eventi 2.0 Ultimamente mi sono trovata con molte persone che mi hanno chiesto di trasformare un evento tradizionale in un evento 2.0. Per questo motivo ho pensato ad scrivere una mini guida per l’uso. Obiettivi: Questa guida vi aiuterà a diffondere e promuovere meglio un evento e a raggiugere molte più persone di una maniera molto più economica che con la comunicazione tradizionale. Creare un evento 2.0 vi permetterà anche di potere dialogare online con le persone che non hanno potuto partecipare fisicamente. Prima dell’evento: Creare hashthag dell’evento: Prima di tutto quando cominciate ad sviluppare la idea progettuale dovete cominciare a pensare anche un hasthag che servirà per identificare il vostro evento sui diversi social. Durante evento: Fare foto e taggare a tutti sulla pagina dell’evento. Dopo l’evento: Creazione album su Facebook con le foto ufficiali.Creare Storify eventoCreazione board pinterestReport SocialRaccolta rassegna stampa online Buon Lavoro! inShare24
Metaplan Da Wikipedia, l'enciclopedia libera. Un esempio di pannello Metaplan Il Metaplan è una tecnica di facilitazione basata sulla visualizzazione. Nasce nel 1972 in Germania, grazie al lavoro dei fratelli Wolfgang ed Eberhard Schnelle. Si tratta di una tecnica molto utilizzata nella gestione dei processi di comunicazione nei gruppi di lavoro, ed è basata sulla raccolta di opinioni dei partecipanti e la loro successiva organizzazione in blocchi logici fino alla formulazione di piani di azione in cui sono evidenziate le problematiche emerse e delle possibili soluzioni. Il Metaplan è molto usato nella progettazione partecipata e permette ad esempio di gestire con efficacia una discussione di gruppo per l’elaborazione di un’Analisi SWOT (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats). Metaplan è un marchio registrato dall'omonima società tedesca, ideatrice della tecnica. I materiali[modifica | modifica wikitesto] Le regole[modifica | modifica wikitesto] Il Metaplan è basato su alcune semplici regole.
31+ Mobile Learning Tips for Instructional Designers | SweetRush There’s a shift happening in the world of instructional design, and the new kid in town is mobile learning. Well, he’s hardly the new kid anymore—he’s set up shop and customers are pretty excited about what he’s got to offer. Learning anywhere, anytime? As the instructional designer next door, you are in a great position to work with this new guy, but are you ready? We’re well beyond early adoption and initial buzz, and we’re beginning to see mobile as a fundamental part of blended learning solutions. I’m constantly looking at articles, blog posts, and commentary on learning solutions, and here are four articles I think are worthy of your time. Top 5 Design Considerations for Creating Mobile Learning addresses guidelines as you are getting started. One of the major “mistakes” in designing mLearning is that too much content is inappropriately used for smartphones and tablets, resulting in a poor user experience. Bonus Tip: Mobile Learning Analysis
Carte interactive de l'innovation Welcome to ThingLink! This quick tutorial will show you how to create wonderfully engaging experiences with ThingLink. Create Simply click the Create button and select the type of project you want to create. Upload Select a file from your device to be your base image or video. Edit Watch this short video to learn about tag types, basic customization options and the simple publishing process - a perfect intro to editing your thinglinks! Share When you’re ready to share your thinglink, click the blue Share button in the top right corner of the page. Track Statistics help you understand how many people have seen your content, and what part was most engaging. Carte interactive de l'innovation François MULLER 8 years ago 38324 views Do you want to create similar content? Start now Learn more Inspiration from ThingLink users Explore more Framing the Future of Wireless Communications The Girl Who Was Supposed To Die LillianWilkinson Schlossgrabenfest 2018 My Interactive Image Charlotte Wold 6 Matemáticos Famosos Meidy
Teaching Grit Cultivates Resilience and Perseverance (Research Made Relevant Series) Amy: Kenny is a student that participated in my grit program last year. Kenny: This is my evaporator. Amy: He's a perfect example of a ten year old with grit. In New Hampshire, we do a lot of sugaring, which is the term for making maple sugar and it's a whole ton of work. Kenny: This one's actually kind of-- got some in it. Amy: And he does it all on his own. Kenny: Easy. Amy: He will be able to accomplish anything that he sets his mind to. Angela: Grit is a disposition to pursue very long term goals with passion and perseverance. My goal is to pitch more strikes. To become a better short stop. To lift a slap shot. To get a ninety in math. To hit the bull's eye. To find diamonds in Minecraft. My goal's to draw better dinosaurs. My goal's working on division. Amy: I was introduced to grit through an article called "The Secret to Success is Failure." I want three examples of goals that you could think about for yourself that are years out from now. Amy: Okay. Student: That it can be--
35 Educational Resources to Encourage Inquiry & Inventive Thinking This is a sponsored post. I’ve scoured the internet, including all of my favourite social media sites, to bring you a fantastic collection of online inquiry and inventive thinking resources that I know will inspire and motivate both you and your students. The collection includes Lego, science, practical activity ideas, engineering, videos, animation, technology and a tonne of fun facts – so there is sure to be something for everyone! Sean Kenney Lego Certified Master Builder’s YouTube Channel: Best-selling author and artist, Sean Kenney, uses LEGO toys to build anything and everything you can imagine. CSIRO Crest: CREativity in Science and Technology (CREST) is an Australian non-competitive awards program supporting students to design and carry out their own open-ended science investigation or technology project. Pinterest is a veritable smorgasbord of great ideas across all grades and subject areas. What are your favourite online resources for inspiring kids to think? You may also like:
Visual Thinking What is Visual Thinking? Visual thinking is a way to organize your thoughts and improve your ability to think and communicate. It’s a great way to convey complex or potentially confusing information. It’s also about using tools — like pen and paper, index cards and software tools — to externalize your internal thinking processes, making them more clear, explicit and actionable. Why is Visual Thinking important? There’s more information at your fingertips than ever before, and yet people are overwhelmed by it. But can I do this? Drawing is a natural process for thinking, exploring ideas and learning. “I’m no artist” “I can’t draw a straight line” “I can’t draw a stick figure” This is a fallacy. Don’t believe me? Visual Thinking basics In this 20-minute video I share some basics of visual thinking that will get you up and running in about 20 minutes. How to know what to draw Visual thinking reading list.
Icebreakers Archive | Classroom Icebreaker Activities | Ice Breakers | Back to School | First Day of School Check out these articles on everything from preparing for the first day to dealing with homework woes, coping as a new teacher and ensuring smooth sailing for substitute teachers. Be sure to explore our 12 volumes of icebreakers and first day of school activities that help students and teachers get to know each other. Icebreakers Archive | Classroom Icebreaker Activities Best of the IcebreakersVolume 1: Tell Me About You ActivitiesVolume 2: 14 Activities for the First Days of SchoolVolume 3: Engaging Activities for the First Days of SchoolVolume 4: Activities for the First Day of SchoolVolume 5: All-About-You Activities for the First Days of SchoolVolume 6: Get to Know Your Classmates ActivitiesVolume 7: Getting to Know One AnotherVolume 8: Who's in the Classroom?Volume 9: My Classmates and MeVolume 10: Back-to-School ActivitiesVolume 11: More Fresh Ideas for Opening DayVolume 12: Excellent Activities for Getting Students Warmed Up Fun Activities Get the School Year Off to a Good Start!
Videogiochi e simulazione: studiare sistemi complessi con rivolte, zombie, smart city Se io volessi imparare di più da fenomeni catastrofici come distruzioni, infezioni, epidemie e tutto quanto, cosa dovrei fare? Ovviamente aspettare che queste cose si verifichino è escluso: alcune sono fantasione (distruzioni globali) altre poco auspicabili (epidemie). Il modo migliore per testare un sistema complesso e le sue capacità di adattamento sono le simulazioni.Cosa sono le simulazioni? Le simulazioni sono una tecnica di ricerca piuttosto recente – in uso dagli anni ’60 – il cui scopo è quello di riprodurre un sistema complesso all’interno di un computer e vederne gli effetti manipolando le variabili qua e la. La struttura è simile a quella di un gioco: io compio delle azioni dentro un sistema e vedo quali sono le conseguenze. Se non avete dimestichezza con le simulazioni potrei citarvi i Sims, il leggendario gioco di Will Wright, con cui si assume il controllo della vita di una famiglia seguendone lo sviluppi. Riot: la simulazione di proteste e rivolte urbane
Digital School Days - Anp e TIM, primo evento a Torino il 12 maggio 2016 - ANP Eventi ANP (Associazione Nazionale Dirigenti e Alte Professionalità della Scuola), che da sempre sostiene, promuove e valorizza la formazione e l’aggiornamento delle alte professionalità scolastiche, attraverso progetti di modernizzazione e formazione dei metodi di insegnamento, ha stretto un accordo di collaborazione con TIM, nel ruolo di innovatore tecnologico, anche nel campo della scuola. Una delle iniziative previste dall’intesa è la realizzazione di una serie di appuntamenti per promuovere nelle scuole di tutto il territorio italiano le esperienze già esistenti, che mettono a fattor comune le nuove metodologie di insegnamento sviluppate da ANP insieme con i servizi innovativi pensati da TIM per la scuola. Ai dirigenti e ai docenti delle scuole partecipanti sarà offerto un nuovo punto di vista e testimonianze concrete sulle metodologie didattiche che già oggi utilizzano strumenti innovativi di apprendimento. Pubblichiamo il programma e il link per registrarsi
Sensory Systems that Make up the Learning Hierarchy of a Strong Academic Foundation - Integrated Learning Strategies This article contains information regarding important sensory systems and the learning hierarchy that comes from developing each one. Affiliate links are included for your convenience. Whether a child is using his or her hands to write, ears to listen, eyes to read, or their entire body to play sports, they can execute and learn best when they are active and using all of their senses to the fullest. When a child’s brain directs the body to sequence and perform motor tasks this is called motor planning. To build a strong foundation for learning, we must ensure our child’s sensory systems are developing properly for cognitive development and sensory integration. The Hierarchy of Learning The hierarchy of learning that impacts all five sensory systems used for developing a strong educational foundation are as follows: Vestibular SystemTactile SystemProprioceptive SystemVisual SystemAuditory System There are three systems that develop before further neurological building. Vestibular System
Qu’est-ce qu’il faut que je change pour faire apprendre en 2016 Une chose certaine c’est que le changement est là pour rester. Le monde de l’enseignement et de l’apprentissage est un monde en constant changement. Apprendre c’est changer. Henri Boudreault publie son site : La nouvelle variable à considérer, qui a souvent été négligée dans le but d’éviter le changement, c’est la diversité. En formation professionnelle il y a une diversité d’apprenants qui ont une diversité d’objets de formation à apprendre, ce qui devrait initier une diversité de méthodes et de modalités de formation à mettre en oeuvre. Si l’on veut réellement changer, voici ce qu’il faut considérer : La diversité des apprenants : La diversité des objets de formation : La diversité des méthodes La diversité des facteurs qui favorisent l’apprendre; La diversité des potentiels ; La diversité des théories de l’apprentissage; La diversité des représentations; La diversité des relations d’enseignement; An@é
Chi è il docente Innovative Design? Il docente Innovative Design è un professionista dei processi di insegnamento/apprendimento, in grado di governare la complessità odierna e di proporre un modello educativo-didattico adatto ad una società liquida. Il docente Innovative Design fa sue le esigenze del territorio e dei suoi allievi per ridisegnare l’apprendimento sulla base di pratiche e azioni efficaci. Tutte le azioni del docente Innovative Design sono tese ad arricchire la comprensione collettiva e a sviluppare in ogni singolo allievo la conoscenza, la comprensione, la responsabilità e l’autonomia creativa nello svolgimento dei compiti. Attraverso l’uso del metodo “Service Design Thinking”, che si articola in quattro fasi (esplorare, ideare, sviluppare, sperimentare), guida l’evolversi dei processi educativi, verifica le risorse funzionali a propria disposizione per attivare le competenze. In pratica Contesto di riferimento operiamo in una classe della Scuola Secondaria di primo grado, insegniamo la disciplina italiano.